مواد نگهدارنده میوه خشک کدامند؟

مواد نگهدارنده میوه خشک

میوه خشک یکی از میان وعده های خوشمزه و دلپذیری است که امروزه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است و طی روند خشک شدن و از دست دادن رطوبت موجود در بافت میوه، زمان طولانی می توان از آن استفاده کرد.  در فرآیند خشک کردن میوه های مختلف جهت جلوگیری از تغییر رنگ محصولات از مواد نگهدارنده مجاز استفاده می شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با روند خشک شدن میوه آشنا کنیم و به این سوال که مواد نگهدارنده میوه کدامند؟ پاسخ دهیم.

 

تاریخچه میوه خشک

میوه خشک در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته به این صورت که تاریخچه تولید میوه خشک به 1700 سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد و کشورهایی مانند ایران، سوریه، مصر، ترکیه میوه هایی از قبیل خرما، انگور، زردآلو، انجیر، سیب، هلو و حتی گلابی را خشک می کردند و در زمستان به عنوان آذوقه مورد استفاده خود قرار می دادند.

 

روش خشک کردن میوه

خشک کردن میوه به دو روش زیر انجام می گیرد:

نور آفتاب :

به این صورت که حجم مشخصی از میوه هایی مانند خرما، انگور و انجیر را به مدت چند روز جلوی آفتاب بر روی پارچه گذاشته می شود که معایبی از قبیل آلودگی های نسبی ناشی از حشرات، باد و باران، برخی آلودگی های شیمیایی و میکروبی را جذب می کند.

 

 

دستگاه خشک کن میوه :

با رشد و پیشرفت تکنولوژی دستگاه هایی طراحی و ساخته شد که انواع میوه ها را با بالاترین حجم و با حفظ رنگ، طعم و مزه در کوتاه ترین زمان ممکن خشک می کند.

دستگاه های خشک کن در انواع ظرفیت های مختلف خانگی و صنعتی ساخته شده اند که براساس نیاز و بودجه در نظر گرفته می توان آن را تهیه و خریداری کرد.

میوه هایی که برای خشک کردن آن از مواد نگهدارنده استفاده می شود زمان ماندگاری بیشتری دارند. همچنین با بسته بندی میوه خشک با دستگاه های بسته بندی که امکان تزریق گاز و یا وکیوم بسته را دارند، زمان نگهداری میوه خشک چندین برابر خواهد شد.

برای آشنایی با این دستگاه ها صفحه دستگاه بسته بندی خشکبار آراد ماشین را مطالعه کنید.

 

مواد نگهدارنده برای میوه خشک

از روش های متداولی که برای حفظ رنگ میوه های خشک شده مورد استفاده قرار می گیرد به شرح زیر است:

  • تماس ترکیب های موثر (مشتقات سولفیدی)
  • غوطه ور کردن محصول در محلول های قندی
  • استفاده از پیش تیمار که باعث افزایش سرعت خشک شدن میوه و سبزی می شود و از تیره شدن محصول جلوگیری می کند
  • دود دادن میوه ها با گوگرد

 

روش های حفظ و نگهداری میوه ها برای خشک کردن

1: استفاده از محلول قندی

میوه هایی مانند سیب، زردآلو، شلیل، هلو، گلابی، انبه با استفاده از محلول های قندی همراه با ترکیبات نگهدارنده جهت حفظ و افزایش کیفیت میوه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  • نسبت وزن میوه به محلول از یک به چهار تا یک به ده است
  • برای تهیه محلول قندی 50 درصد به ازای یک لیتر آب نیم کیلو شکر افزوده می شود که با توجه به غلظت پیشنهادی، شکر را وزن کرده و به آب اضافه می شود
  • زمان قرارگیری میوه ها در محلول دو ساعت و دمای مناسب 40 تا 50 درجه سانتی گراد است
  • میوه ها در سبدهای دسته دار و در سطل هایی با ارتفاع یکسان گذاشته می شود و پس از اتمام زمان مورد نظر سبد میوه ها را از داخل محلول خارج می کنند و بر روی طبق می گذارند

 

2: غوطه ور کردن میوه در محلول اسید اسکوربیک

در این روش به ازای هر لیتر آب، 50-40 گرم شکر و 6 عدد قرص ویتامین ث که دارای 500 میلی گرم اسید اسکوربیک است خرد کرده و داخل آب حل می کنند و برای جلوگیری از تیره شدن میوه ها استفاده می شود.

این محلول نیز جزو مواد نگهدارنده ای است که برای میوه خشک قابل استفاده است.

 

3: غوطه وری در محلول اسید سیتریک

زمان غوطه ور کردن میوه در محلول به نوع، کیفیت و اندازه میوه بستگی دارد، اگر میوه برش نخورده باشد ممکن است به حدود 30-15 دقیقه برسد در حالی که میوه های برش خورده حدود 3 تا 5 دقیقه طول می کشد.

 

4: غوطه وری در محلول های سولفیته

برای تهیه محلول سولفیته براساس میوه برش خورده یا نخورده به ازای هر لیتر آب می توان از شش ترکیب سولفیت، بی سولفیت، متا سولفیت سدیم و پتاسیم استفاده کرد.

مقدار ترکیبات محلول به این صورت است: یک پنجم قاشق چای خوری محلول بی سولفیت سدیم، یک پنجم تا 3 قاشق چای خوری سولفیت سدیم و 1 تا 2 قاشق غذاخوری متا بی سولفیت سدیم

میوه ها پس از خارج شدن از محلول با آب سرد آبکشی و بر روی سینی گذاشته می شوند.

 

ارائه مشاوره رایگان تولید میوه خشک

مواد نگهدارنده و افزودنی های مواد غذایی، متنوع هستند و باید با فرمول دقیق و به میزان درستی از آن استفاده کرد. آراد ماشین به مشتریان خود برای تولید میوه خشک مشاوره های رایگان ارائه می دهد.

در هنگام استفاده از دستگاه های خشک کن، با توجه به نوع محصول، تنظیمات مخصوص به آن میوه اعمال می شود. بنابر این در حین کار در هر ساعتی از شبانه روز پشتیبانان آراد ماشین بصورت 24 ساعته در خدمت مشتریان این شرکت هستند تا به هرگونه سوال در مورد دستگاه ها و مراحل تولید میوه خشک پاسخ دهند.

آراد ماشین طراح و سازنده دستگاه های مورد استفاده در صنایع غذایی است و بصورت کاملا تخصصی بر روی دستگاه های خشک کن کار می کند. این شرکت نمامی دستگاه های مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید چیپس میوه را نیز طراحی و تولید می کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها