خواص لیمو خشک

خواص لیمو ترش خشک شده به اندازه ی لیمو ترش تازه می باشد با این تفاوت که قدرت ماندگاری لیمو ترش خشک شده به مراتب بیشتر از لیمو ترش تازه است و می توان از آن در تمام فصول سال استفاده کرد.

لیمو ترش میوه ی درخت لیمو و از مرکباتی است که در مناطق گرمسیری می روید و عطر و رایحه و هم چنین خواص مفیدی برخوردار می باشد که علاوه بر مصارف پزشکی، به عنوان چاشنی و طعم دهنده ای فوق العاده در تهیه ی انواع غذاهای بومی، خوراکی های خوشمزه و دلچسب، دسر و نوشیدنی های گوارا و پرطرفدار استفاده می شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با خواص لیمو ترش خشک شده و مراحل خشک شدن آن آشنا کنیم پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 

لیمو

 

تاریخچه لیمو ترش خشک

طی مطالعات انجام شده لیمو در شمال غربی هند به وجود آمده و به کشور جنوبی ترین قسمت ایتالیا حدود 200 سال پس از میلاد مسیح معرفی شده و در کشور مصر و ایران 700 سال پس از میلاد مسیح کشت و پرورش پیدا کرد و اعراب در طول اوایل قرن دوم به گسترش لیمو از طریق نواحی مدیترانه پرداختند.

 

خواص لیمو ترش خشک شده

لیمو خشک شده منبع غنی از ویتامین C است که آنتی اکسیدان قوی جهت حفظات از بدن از آسیب رادیکال های آزاد شده است و دارای ویتامین های B و فولیک اسید می باشد و باعث ارتقای سلامت مغز می شود.

و لیموی پوست کنده و خشک شده که در غذاهای ایرانی زیاد استفاده می شود شامل لیستی مقوی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر مانند کلسیم، پتاسیم و ویتامین C می باشد.

از دیگر خواص لیمو ترش خشک شده برای بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان اختلالات ادراری
  • کنترل سرطان
  • تقویت سیستم ایمنی
  • انرژی زا
  • کمک به درمان کم خونی
  • جوانسازی پوست صورت

 

 

لیمو بیشتر در کدام کشور محبوب است؟

لیمو در جنوب کشور چین به عنوان نمادی از خوشبختی می باشد و کشت و زراعت لیمو در آسیا به بیش تر از 2500 سال پیش بر می گردد و ایران بعد از کشور های مکزیک و هند رتبه سوم تولید و مصرف لیمو با کیفیت را به خود اختصاص داده است.

 

لیمو ترش را چگونه خشک می کنند؟

روش خشک کردن برای حفظ خواص لیمو ترش خشک اهمیت دارد.  لیمو را می توان به سه روش زیر خشک کرد:

 

خشک کردن در آفتاب

خشک کردن لیمو ترش در جلوی آفتاب از دیرباز انجام می گرفته به این صورت که پس از شستشوی لیموها بر روی سینی هایی قرار می دادند و با گذاشتن توری روی لیموها از ورود حشرات جلوگیری می کردند و پس از گذشت یک هفته می توانستند از آن استفاده کنند.

 

خشک کردن در فر

در این روش پس از شستشوی لیموها و جدا کردن نمونه های لک دار، به ورقه های نازک برش می دهند و با گرفتن آب اضافی توسط پارچه های نخی، داخل فر روی سینی قرار می دهند و هر نیم ساعت یکبار باید لیموها را زیر رو کرد تا سیاه نشوند و با رنگ مناسبی خشک شوند.

 

دستگاه خشک کن کابینی

خشک کردن توسط دستگاه های میوه خشک کن

دستگاه میوه خشک کن می تواند حجم زیادی از لیمو را در کوتاه ترین زمان خشک کنند و خواص لیمو ترش خشک شده را به بهترین نحو حفظ کند.

دستگاه های خشک کن لیمو در ظرفیت های مختلف خانگی، کارگاهی و کارخانه ای طراحی و تولید شده اند که دستگاه های کابینی مناسب ترین گزینه برای خشک کردن لیمو و استفاده از انواع خواص لیمو ترش خشک به صورت روزانه است.

دستگاه خشک کن میوه در مدل ها و ظرفیت های مختلفی ساخته شده اند که مدل مینور و مینی تک کابین از کوچک ترین ابعاد برخوردار هستند که برای محیط خانه بسیار مناسب است و صدا و لرزشی ندارد و عایق صدا می باشد.

 

عملکرد دستگاه های خشک کن لیمو ترش چگونه است؟

برای خشک کردن لیمو ترش  ابتدا لیموها را داخل وان شستشو قرار می دهند و پس از اسلایس کردن لیموها توسط اسلایسرهای دستی یا برقی در ضخامت دلخواه، بر روی سینی های دستگاه می چینند.

با تنظیم دما و زمان مناسب از طریق تابلو برق، دستگاه شروع به خشک کردن لیموها می کند و در کوتاه ترین زمان ممکن حجم بالایی از لیموها را خشک و پس از اتمام زمان، دستگاه به صورت اتومات خاموش می شود.

دستگاه خشک کن لیمو هوای داغ حاصل از سوختن گاز یا گازوئیل یا  المنت های برقی را  به وسیله ی فن های تعبیه شده در دستگاه به تمام نقاط مختلف دستگاه انتقال می دهد و باعث خشک شدن یکنواخت و یکدست لیموها می شود.

هم چنین دستگاه خشک کن لیمو ترش مجهز به سیستم تخلیه رطوبت هوشمند می باشد و هوای مرطوب حاصل از فرآیند خشک کردن محصول در حین کار خارج می کند .

با خشک کردن لیمو ترش و حذف آب آن می توان مانع از فساد میوه شد و کیفیت و ماندگاری محصول را در طولانی مدت حفظ کرد.

 

با مطالبی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفت می توانید نیاز روزانه خود را از طریق خشک کردن جلوی نور آفتاب یا فر تامین کنید و اگر هدف شما از خشک کردن لیمو ترش شروع کسب و کار است باید تمامی جوانب و برنامه ریزی های لازم را در نظر بگیرید و دستگاه مناسب با ظرفیت تولیدی خود تهیه و خریداری کنید.

با دستگاه میوه خشک کن می توان از انواع خواص لیمو ترش خشک شده بهره برد که این دستگاه ها را می توان از شرکت های معتبر خریداری کرد و شرکت آراد ماشین از نمونه سازندگان برتر صنعت ماشین سازی است که با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و بکارگیری از قطعات مرغوب، دستگاه های باکیفیتی را طراحی و تولید می کند.

برای مشاهده ماشین آلات و  دستگاه های این شرکت وارد صفحه محصولات آراد ماشین شوید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها