هدر رفت و اتلاف مواد غذایی

هدر رفت و اتلاف مواد غذایی

هدر رفت و اتلاف مواد غذایی موضوعی است که به همه کشورهای موجود بر روی کره خاکی ارتباط مستقیم دارد و ما در این مقاله قصد داریم به توضیح کامل آن بپردازیم و درصد مجموعه هدر رفت و اتلاف مواد غذایی را بررسی کنیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

در سال 1986 سازمان ملل تعریفی از امنیت غذایی داشت با این بیان که: برای داشتن یک جسم سالم و داشتن امنیت غذایی، دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات ضروری است.

 

کاهش و هدر رفت مواد غذایی

سه عنصر اصلی برای امنیت غذایی و جسم سالم به شرح زیر است:

موجود بودن غذا، دسترسی غذا و پایداری در دریافت غذا

کاهش و هدر رفت مواد غذایی به کاهش کیفیت و کمیت غذا برمی گردد به خصوص کاهش ارزش غذایی و اقتصادی از دلایل هدر رفت مواد غذایی می باشند.

 

اتلاف مواد غذایی

کل تولید جهانی مواد غذایی و درصد اتلاف آن

به طور کلی و با در نظر گرفتن تمامی اتلافات قابل مصرف  و غذاهایی که آماده خوردن نیستند: 6 میلیارد تن در سال برای تولید جهانی مواد غذایی می باشد در حالی که 1.6 میلیارد تن در سال به آمار اتلافات اضافه می شود.

و برای شفافیت بیشتر این موضوع می توان گفت که در کشورهای توسعه یافته 680 میلیارد دلار یعنی 40 درصد از اتلافات غذایی را دارند و کشورهای در حال توسعه سهم 310 میلیارد دلاری را شامل می شوند.

درصد هدر رفت محصولات غذایی به صورت جزئی به شرح زیر است:

  • ماهی و غذاهای دریایی: 35 درصد
  • غلات: 30 درصد
  • لبنیات: 20 درصد
  • میوه و سبزی: 45 درصد
  • دانه های روغنی: 20 درصد
  • گوشت تولیدی 20 درصد

 

معایب اتلافات غذایی

اتلافات غذایی اثر منفی محیطی، اقتصادی و اجتماعی دارد که علاوه بر آن می توان گفت:

  • تولید 3.3 میلیارد تن دی اکسید کربن ناشی از اتلاف مواد غذایی
  • تولید 250 کیلومتر مکعب آب ناشی از اتلافات غذایی
  • آلوده کردن زمینی به مساحت 1.4 میلیارد هکتار یعنی 30 درصد از زمین های کشاورزی در دنیا
  • تهدید تنوع زیستی پستانداران، پرندگان، ماهی ها، دوزیستان
  • 750 میلیارد دلار ارزش اقتصادی اتلافات

برای جلوگیری از اتلافات و کاهش درصدهای بالا می توان از وقوع این آمار نگران کننده در زمینه اتلاف و هدر رفت غذا کاست، به این صورت که:

1: روش های کشت، برداشت، فرآوری و بسته بندی  را اصلاح کنیم

2: از توزیع و حمل و نقل مناسبی بهره بگیریم

3: آموزش های لازم در خصوص استفاده از مواد غذایی پایه ریزی شود

4: فرهنگ سازی شود

 

فرآوری محصولات، راهکاری برای کاهش اتلاف مواد غذایی

فرآوری محصولات کشاورزی، باغی، انواع گوشت و … یکی از راه های کاهش هدر رفت مواد غذایی است.

از جمله روش های فرآوری، می توان به خشک کردن، اشاره کرد. میوه ها و سبزیجات از محصولاتی هستند که در فصول مختلف حجم زیادی از آن تولید می شود که به دلیل کم بودن نیاز بازار میزان قابل توجهی از آن هدر می رود.

بسیاری از تولید کنندگان میوه و سبزیجات با خرید دستگاه خشک کن میوه و سبزی و خشک کردن این محصولات زمان ماندگاری آن را افزایش می دهند. با این کار در فصول دیگر می توان از میوه و سبزیجات خشک شده استفاده کرد. این کار علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی می شود، فروش آن سود خوبی نیز برای تولیدکنندگان خواهد داشت.

از ضایعات حاصل از کشتار دام و طیور نیز می توان فرآورده هایی تولید کرد. معمولا پت شاپ ها برای تولید غذای حیوانات خانگی این ضایعات را خشک می کنند و با قیمت بالایی به فروش می رسانند. بنابراین خرید دستگاه خشک کن گوشت یک پیشنهاد عالی برای جلوگیری از اتلاف این محصول و کسب در آمد از آن است.

 

بسته بندی درست و اصولی مواد غذایی نیز از مواردی که برای محافظت و افزایش زمان نگهداری مواد غذایی بکار گرفته می شود. انتخاب شکل بسته بندی با توجه به نوع محصول و استفاده از دستگاه بسته بندی متناسب با آن تا حد زیادی از اتلاف مواد غذایی جلوگیری خواهد کرد.

 

آراد ماشین طراح و سازنده ماشین آلات و خطوط تولید مورد استفاده در صنایع غذایی است. این شرکت بصورت کاملا تخصصی بر روی ساخت دستگاه های خشک کن و مدل های مختلف دستگاه بسته بندی کار می کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها