دستگاه پرکن مایعات یکی از دستگاه های پرکاربرد در حوزه صنایع غذایی، شیمیایی و بهداشتی می باشد که برای بسته بندی انواع محصولات به کار گرفته می‌شود.
در ادامه مقاله به انواع دستگاه پرکن مایعات خواهیم پرداخت و کاربرد هر کدام را بنا به محصولات مختلف توضیح خواهیم داد.

انواع دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات انواع اقسام مختلف دارد که بنا به نوع مایع مورد استفاده در آن ها مهمترین دسته بندی آن شکل می گیرد. دستگاه پرکن برای مایعات غلیظ و دستگاه پرکن برای مایعات رقیق از جمله مهمترین و بزرگترین نوع دسته بندی دستگاه های پرکن مایعات هستند.
عمدتاً میتوان از دستگاه های پرکن مایعات غلیظ برای بسته بندی مایعات رقیق نیز استفاده کرد مگر آن که مایع مورد نظر مایعی خاص و ویژه باشد که ویژگی مانند خورندگی و ویسکوزیته بسیار بالایی داشته باشد.

انواع پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات غلیظ

دستگاه پرکن مایعات غلیظ معمولا به شکل پیستونی طراحی و ساخته می شود که بتواند مایعات با غلظت‌های مختلف را به شکل سیلندر و پیستون اندازه گیری کرده و توسط نازل های مخصوص در ظروف مورد نظر بسته بندی نماید.
محصولات مانند شکلات صبحانه و یا عسل از جمله محصولات مایعات غلیظ هستند که با استفاده از دستگاه پرکن مایعات غلیظ پر شده و بسته بندی می شوند.

دستگاه پرکن مایعات غلیظ
دستگاه پرکن مایعات رقیق

دستگاه پرکن مایعات رقیق معمولاً به شکل فعلی کار می کند و یا اینکه با استفاده از پمپ و شیر برقی های مخصوص مایع مورد نظر را اندازه گیری کرده و در داخل بطری و یا هر ظرف دیگر بسته بندی می نماید.
در بسیاری از مواقع می توان دستگاه پرکن رقیق را از کربن استیل و یا استیل ضدزنگ طراحی کرده و ساخت، در حالی که در بعضی مواقع برای محصولات خاص از تفلون و PVC برای ساخت دستگاه استفاده می شود.

پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک

دسته بندی های مختلفی برای دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک وجود دارد که از جمله مهمترین آنها نوع مکانیزم چیدمان در این دستگاه ها است که معمولاً تعیین کننده روتاری بودن و یا خطی بودن دستگاه است. در بسیاری از مواقع دستگاه پرکن مایع روتاری برای بسته بندی بطری ها و ظروف بلند استفاده می‌شود این در حالی است که دستگاه پرکن مایع خطی معمولاً برای ظروف بزرگ تر و پهن تر کاربرد دارد. در ادامه می خواهیم این دو نوع دستگاه بسته بندی را که به صورت اتوماتیک کار می‌کنند بررسی کرده و توضیح دهیم.

دستگاه پرکن مایع روتاری

دستگاه پرکن مایع روتاری به شکل تمام اتوماتیک می تواند انواع مایعات رقیق یا غلیظ را به صورت تمام اتوماتیک پر کرده و بسته بندی نماید. در بسیاری از مواقع این دستگاه مجهز به سیستم ای است که می تواند ظرف را یک به یک برداشته و با استفاده از نازل مخصوص محصول و در داخل آن پر کند. در مرحله بعد فویل یا سلفون روی درب ظرف گذاشته شده و سیل می شود سپس درب گذاری در دستگاه انجام شده و پس از بسته شدن درب محصول بسته بندی شده از دستگاه خارج می شود.

دستگاه پرکن مایع خطی

دستگاه پرکن مایع خطی با استفاده از یک نوار نقاله می‌تواند از یک نازل تا معمولاً ۸ نازل داشته باشد. هرچه تعداد نازل ها بیشتر شود سرعت و تیراژ بسته بندی بیشتر شده و کارایی دستگاه بیشتر خواهد بود. با استفاده از مکانیزم های مختلف نصب شده روی این دستگاه میتوان تمام مراحل را بر روی این دستگاه نیز پیاده سازی کرد.

نکات مهم برای انتخاب دستگاه پرکن مایع مناسب

برای بررسی نکات مهم انتخاب دستگاه پرکن مایعات مناسب شرایط و محصولات شما باید ابتدا به نوع مایع و محصول توجه کرده و سپس به نوع بسته بندی پرداخت. به عنوان مثال اگر مایع ویسکوزیته بالایی داشته باشد و اگر بتوان با استفاده از گرما ویسکوزیته آن را کاهش داد با استفاده از سیستم گرم کن محصول را در مخزن دستگاه گرم کرده و ویسکوزیته آن را کاهش می دهیم.

حالت های مختلف مایعات

برای بررسی انواع مایعات باید حالت های مختلف آن را و پارامترهای مختلف آن را بررسی کرد. از جمله مهم‌ترین و تأثیرگذارترین ویژگی و خاصیت مایع میزان چسبندگی آن است که در طراحی دستگاه تاثیر بسیار زیادی گذاشته و در صورت در نظر گرفتن این پارامتر می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را در زمان استفاده به وجود آورد.

ویسکوزیته

ویسکوزیته و یا گرانروی محصول بسیار مهم است چرا که در صورتی که نیست گزینه محصول بالا باشد نمی توان از سیستم ثقلی و یا پمپ های معمولی برای پر کردن آن در ظروف استفاده کرد این در حالی است که برای محصولاتی با ویسکوزیته بالا را باید از سیستم سیلندر پیستونی و با استفاده کنیم.

مکانیزم مورد استفاده در پرکن های مایعات

شرکت آراد ماشین بهترین بازی ها در قرآن های مایعات مورد استفاده قرار می گیرد چرا که استفاده از تکنولوژی های روز دنیا میتواند کیفیت و کمیت تولید را به شدت افزایش داده و محصول نهایی بازارپسندی را ارائه دهد.
تکنولوژی های استفاده شده در دستگاه استقلال با آن را به شدت کاهش داده و هزینه‌های تمام شده آن را کاسته و بهترین کارایی را به ارمغان می آورد.

قیمت دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات با قیمت ها و مشخصات مختلف و متنوعی طراحی و ساخته می شود چرا که هر محصولی و هر فردی بنا به مشخصات و ویژگی های خود باید بهترین گزینه را انتخاب کرده و دستگاه متناسب با بودجه خود خریداری نماید.
در نظر داشته باشید که قیمت دستگاه پرکن مایعات باید متناسب با کیفیت و کارایی دستگاه باشد و همینطور قطعات مورد استفاده آن با کیفیتی باشد که سال‌ها بدون عیب و مشکل کار بکند.
جمع بندی
در جمع بندی این مقاله می‌خواهیم به این موضوع اشاره کنیم که اگر بهترین انتخاب را از بین دستگاه های بسیار متنوعی که طراحی و ساخته شده اند داشته باشید می توانید با خیالی آسوده سالهای سال از دستگاه استفاده کرده و نگران متوقف شدن خط تولید خود نباشید.