دستگاه بسته بندی نوشیدنی

مدل های دستگاه بسته بندی نوشیدنی برای بسته بندی انواع نوشیدنی های سرد و گرم در بطری، قوطی، ظروف پلاستیکی مختلف، پک های کارتونی و … انجام می شود.

در گذشته از پوست حیوانات برای نگهداری انواع نوشیدنی استفاده می شده و بعد از آن سرامیک و شیشه جایگزین شده است. امروزه با پیشرفت صنعت بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها و همچنین گسترده تر شدن بازار مصرفی آن ها، روش فرآوری و بسته بندی صنعتی جایگزین روش سنتی شده است. در ادامه به توضیح انواع بسته بندی نوشیدنی ها و دستگاه های مناسب با هر روش می پردازیم.

انواع بسته بندی نوشیدنی

در این مقاله به معرفی روش های بسته بندی نوشیدنی ها و جنس بسته بندی ها می پردازیم.

انواع بسته بندی ها از لحاظ جنس به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

_ ظروف آلومینیومی یا آهنی: در این سبک از بسته بندی می توان مواد را بدون اینکه تغییراتی در آن ایجاد شود نگهداری کرد. مواد بسته بندی شده در ظرف های فلزی را می توان به مدت دو سال نگهداری کرد و از معایبی هم که می توان به آن اشاره کرد باد کردگی و سوراخ شدن می باشد که در اثر خوردگی کاهش ویتامین های موجود در بسته بندی تغییر رنگ را خواهیم داشت.

_ بطری پلاستیکی (PET، PP و …): ظروف پلاستیکی شکل پذیر بوده، شکننده نیستند و همچنین خورندگی ندارند.

_ بطری شیشه ای: مواد غذایی که در ظروف شیشه ای قرار می گیرند به دلیل خنثی بودن شیشه از نظر شیمیایی، هیچ تغییری در آن ها به وجود نمی آید. از ویژگی های دیگر ظرف های شیشه ای فاقد بو و غیر قابل نفوذ بودن آن می باشد.

_بسته بندی کارتنی: ظروف تتراپک و یا بسته بندی کارتنی امروزه بیشترین سهم را در بازار دارند. اخیرا بسته بندی های  تتراپک بصورت درب دار با اشکال مختلف رشد چشم گیری داشته است.

_بسته بندی دوی پک: این نوع بسته بندی در پاکت هایی از جنس آلومینبوم می باشد که در کارخانه های نوشیدنی معمولا کاربرد دارد و معایبی که می توان به آن اشاره کرد عبارتند از: مقرون به صرفه نبودن، سست بودن و نشت مواد درون پاکت.

دستگاه بسته بندی نوشیدنی؛ پرکن مایعات

دستگاه بسته بندی نوشیدنی

شرکت آراد ماشین در زمینه ساخت دستگاه های بسته بندی انواع نوشیدنی ها و مایعات در بطری و ظرف های شیشه ای و پلاستیکی فعالیت دارد. این دستگاه بصورت نیمه اتومات و اتومات ساخته می شوند.

دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات از دستگاه های پرکاربرد در صنایع های مختلف می باشد که در دو نوع پرکن مایعات رقیق وغلیظ با توجه به ویسکوزیته محصول ساخته می شوند. دستگاه پرکن همانطور که از نامش پیداست برای پر کردن انواع شیشه و بطری مناسب است و بصورت اتومات و نیمه اتومات ساخته می شود. از دستگاه های پرکن برای بسته بندی انواع نوشیدنی بصورت نیمه صنعتی و صنعتی استفاده می شود.

 

دستگاه بسته بندی سیل

دستگاه سیل وکیوم برای پرس و مهر و موم کردن لبه ظرف های پلاستیکی و شیشه ای می باشد که یک لایه سلفون و یا آلومینیوم بر روی لبه ی ظرف پرس می کند و این عمل از نشت مواد به بیرون از ظرف جلوگیری کرده و در موارد مختلف بسته بندی کاربرد دارد. دستگاه بسته بندی سیل به دو دسته القایی و حرارتی تقسیم می شود و دارای دو مکانیزم متفاوت می باشد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

قیمت دستگاه سیل وکیوم روتاری

 

دستگاه سیل القایی

دستگاه سیل القایی از دستگاه های پر کاربرد جهت بسته بندی مواد غذایی و دارویی در ظرف های پلاستیکی و شیشه ای می باشد. در مواردی که ظرف و بطری شما دارای در باشد مانند بطری های آبمیوه، شیر، شیرکاکائو و … از دستگاه سیل القایی استفاده می شود که با استفاده از حرارت تولید شده توسط جریان القایی، یک لایه فویل آلومینیوم یا سلفون موجود در درپوش، لایه ترموپلاستیک را که در برابر حرارت خاصیت نرمش  پذیری دارد را به لبه ی ظرف می چسباند.

دستگاه سیل لیوان حرارتی

در آبمیوه فروشی و بستنی فروشی ها برای بسته بندی انواع نوشیدنی، بستنی، آبمیوه و … از دستگاه سیل حرارتی استفاده می شود که جنس بطری و لیوان ها از جنس ظروف یکبار مصرف پلاستیکی می باشد و با استفاده از حرارت و فشار یک لایه سلفون بر روی لبه ظرف پرس می شود.

دستگاه سیل لیوان بصورت دستی، نیمه اتومات و اتومات ساخته می شوند. مدل دستی و نیمه صنعتی در فروشگاه های آبمیوه فروشی های کوچک استفاده می شود و مناسب ظروف با قطر استاندارد 75-95 میلیمتر می باشد.

دستگاه فیلر سیلر (پرکن و سیل)

در خطوط بزرگ بسته بندی انواع نوشیدنی که تیراژ تولید بالا است می توان از دستگاه فیلر سیلر که هم عمل پر کردن و هم سیل را بصورت اتوماتیک انجام می دهد استفاده کرد و همچنین در صورتی که ظرف و یا بطری محصول دارای درب باشد می توان سیستم درب بند را بر روی این خط نصب کرد.

 

 

دستگاه دوی پک

در بسته بندی محصولات مایع بصورت یکبار مصرف روش های مختلفی وجود دارد و از روش هایی که برای بسته بندی بصورت پاکتی و ساندیسی استفاده می شود، می توان به دستگاه دوی پک اشاره کرد. این پاکت ها از سه لایه پلی استر، پلی اتیلن و آلومینیوم تشکیل شده است و لایه ی داخلی که با مواد خوراکی در ارتباط است باید غیر سمی باشد. لایه ی میانی پاکت لایه ی آلومینیومی است که ازتابش مستقیم نور و حرارت جلوگیری می کند از لحاظ ظاهری باعث ایجاد ظاهری زیبا در چاپ گرافیکی بسته ها می شود. این نوع بسته بندی در زمان جوش دو لبه پاکت، به دلیل استحکام آن دفرمه نمی شود. بازیافت این نوع بسته بندی مشکل است و مقرون به صرفه نمی باشد.

از نقاط ضعف دیگری که می توآن به آن اشاره کرد، عدم سهولت استفاده برای مصرف کننده به دلیل لغزندگی پاکت می باشد که در نهایت از ابزار هایی مانند قیچی و یا نی برای باز کردن آن می توان استفاده کرد.

دستگاه  تتراپک

بسته بندی تتراپک به منظور بسته بندی آبمیوه، شیر و نوشیدنی های دیگر در بسته های کارتنی استفاده می شود.

بسته بندی نوشیدنی با دستگاه دوی پک

بسته بندی عددی و نهایی انواع نوشیدنی

پس از بسته بندی مایعات در ظروف پلاستیکی مختلف، با استفاده از دستگاه شیرینگ پک بطری ها، قوطی ها یا ظروفی که از نوشیدنی های مختلف پر شده اند، در تعداد مشخصی کنار هم قرار گرفته و شیرینگ می شوند. به کمک دستگاه شیرینگ پک یک لایه سلفون دور تا دور محصولات کشیده می شود. این کار با عث می شود تا فرآیند جابجایی و محصولات،سهل تر شده و همچنین در برابر آلودگی، گرد و غبار و … تا حدی از محصول محافظت می کند.

قیمت خرید دستگاه بسته بندی نوشیدنی

شرکت آراد ماشین طراح و سازنده مدل های مختلف دستگاه بسته بندی نوشیدنی است. علاوه بر ساخت دستگاه ها و تجهیزات بسته بندی، به افراد علاقه مند به ورود به حوزه تولید و بسته بندی مواد غذایی در خصوص راه اندازی کسب و کار و خرید دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز، مشاوره های رایگان و تخصصی ارائه می دهد.

جهت دریافت لیست قیمت دستگاه بسته بندی نوشیدنی و بهره مندی از مشاوره های رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها