مقایسه دستگاه سیل حرارتی و القایی

با مقایسه دستگاه سیل حرارتی و سیل القایی می توان انتخاب درستی برای خرید این دستگاه داشت. دستگاه سیل حرارتی می تواند در ابعاد مختلف و با توجه به نیاز مشتری در طرح های مختلف ساخته شود. این دستگاه با توجه به اینکه سیستم پیشرفته ای دارد، می توان مواردی مثل وکیوم و تزریق گاز را روی آن به اجرا درآورد. سیل لقایی همانطور که از اسمش پیداست از طریق ایجاد میدان مغناطیسی درب ظروف پلاستیکی را سیل کرده و در چند مدل دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک ساخته می شود. معمولا این دستگاه برای ظروفی با درب پلاستیکی استفاده می شود و بهترین گزینه است. با توجه به توضیحات داده شده تا حدودی می توان تفاوت بین دستگاه سیل حرارتی و سیل القایی را متوجه شد.

 

دستگاه سیل چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد دستگاه سیل صحبت کنیم بهتر است در ابتدا با مفهوم سیل آشنا شویم. در واقع کلمه سیل به تنهایی به معنی مهر و موم کردن و یا پرس کردن است. با توجه به این معنی تا حدودی می توان متوجه شد که دستگاه سیل چیست و چه عملی را انجام می دهد. دستگاه سیل برای پرس کردن ظروف پلاستیکی استفاده می شود تا از نشت مواد داخل ظرف جلوگیری کند. همچنین با استفاده از این دستگاه طول عمر مواد غذایی بیشتر شده و اصول بهداشتی بیشتر رعایت می شود. بطور کلی مدل های مختلف دستگاه سیل به عنوان یک دستگاه بسته بندی پرکاربرد در صنایع مختلف است.

 

تفاوت دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی

آیا در مورد تفاوت دستگاه سیل اقایی و سیل حرارتی اطلاعاتی دارید؟ در این مقاله شما را با تفاوت های این دو مدل دستگاه آشنا می کنیم. در ابتدا به چند مورد از ویژگی های این دو دستگاه می پردازیم.

ویژگی های دستگاه سیل حرارتی عبارتند از: مناسب برای محصولاتی که برای بسته بندی نیاز به درب ندارند، مطابقت دادن این دستگاه با اندازه های مختلف کمی دشوار است و برای تغییر سایز ظرف حتما باید قالب جدیدی طراحی و ساخته شود، گرما از طریق المنت های حرارتی تولید می شود.

 

 

ویژگی های دستگاه سیل القایی: این دستگاه ها معمولا قیمت کمتری دارند، نوع کارایی این دستگاه بسیار ساده است، عمل سیل کردن از طریق ایجاد یک مقدان مغناطیس صورت می گیرد، این دستگاه ها به راحتی قابل حمل و جا به جایی هستند.

 

 

مقایسه سیستم عملکرد سیل القایی و حرارتی

مقایسه سیستم عملکرد دستگاه سیل حرارتی و القایی در انتخاب دستگاه مناسب به ما کمک شایانی می کند.در این قسمت با نوع عملکرد هر دو دستگاه کاملا آشنا می شویم.

عملکرد دستگاه سیل حرارتی: این دستگاه در مدل های مختلف دستی، نیمه اتوماتیک، اتوماتیک، روتاری و خطی ساخته می شود.روش کار با این دستگاه به این صورت است که فویل مورد نظر از طریق خود دستگاه برش داده می شود و با کمک المنت های حرارتی به دهانه ظرف چسبانده می شود.

عملکرد دستگاه سیل القایی: سیل القایی هم مانند اکثر دستگاه های صنعتی در سه مدل دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک ساخته می شود. این دستگاه برای ظروف غیر فلزی مناسب است و همچنین برای ظروفی که درب فلزی هم دارند مناسب نیست. نوع کار این دستگاه به این صورت است که واشر را بر روی درب بطری قرار داده و از طریق میان مغناطیسی ایجاد شده عمل سیل شدن انجام می شود.

 

مقایسه سرعت بسته بندی سیل حرارتی و القایی

مقایسه دستگاه سیل حرارتی و القایی از نظر سرعت بسته بندی با توجه به مدل های مختلفی که ساخته می شود متفاوت است. اما به طور کلی می توان گفت که سرعت دستگاه سیل القایی بالاتر است. برای اینکه ظرفیت تولید دستگاه سیل حرارتی را بالاتر ببریم باید به تعداد ردیف یا قالب های آن اضافه کنیم. اما سیل القایی با توجه به اینکه قطعه مکانیکی خاصی ندارد عمل سیل کردن را در مدت زمان کمتری انجام می دهد. به صورت میانگین می توان گفت که سیل القایی می تواند دو هزار ظرف را در ساعت سیل کند. اما سرعت در دستگاه سیل حرارتی کمتر است.

 

انواع سیل القایی

نقش نوع و شکل ظرف در انتخاب دستگاه سیل

نقش نوع و شکل ظرف در انتخاب دستگاه سیل بسیار اهمیت دارد و به ما کمک می کند تا مناسب ترین دستگاه را با توجه به نیازمان تهیه کنیم. دستگاه سیل حرارتی این قابلیت را دارد که در ابعاد و قالب های مختلف ساخته شود. بنابراین تنوع در شکل قالب در سیل های حرارتی بسار زیاد است.

معمولا ظروف گرد و لیوانی که دارای در هستند و انواع بطری ها، قوطی و دبه با دستگاه سیل القایی پلمپ می شوند. اما برای ظروف پلاستیکی با هر شکلی می توان از دستگاه های سیل حرارتی استفاده کرذ.

بسته بندی ظروف لیوانی مثل لیوان های آبمیوه، دوغ، بسته بندی و …  از دستگاه سیل لیوان حرارتی در مدل های دستی، نیمه اتومات و اتوماتیک استفاده می شوند.

 

دستگاه سیل حرارتی

 

امکان تزریق گاز در دستگاه سیل

امکان تزریق گاز در دستگاه سیل به این جهت است که زمان ماندگاری محصولات را بالاتر ببرد. این امکان در دستگاه سیل القایی وجود ندارد. بنابراین برای داشتن سیستم تزریق گاز باید از دستگاه های سیل حرارتی استفاده کنیم. گاز استفاده شده در این دستگاه ها برای مواد غذایی مناسب است و از لحاظ بهداشتی و سلامت مشکلی ایجاد نمی کند.

 

امکان وکیوم ظرف در دستگاه سیل وکیوم

امکان وکیوم ظرف در دستگاه سیل وکیوم و سیل حرارتی امکان پذیر است. در واقع این سیستم را روی دستگاه سیل القایی نمی توانیم داشته باشیم. فساد در مواد غذایی از ارتباط اکسیژن با محصول ایجاد می شود. سیستم وکیوم نصب شده روی این دستگاه به شما کمک می کند تا ماندگاری محصول را تقریبا دو برابر کنید. سیستم وکیوم هوای داخل ظرف را به صورت کامل تخلیه می کند و همین امر باعث می شود که اکسیژن داخل ظرف از بین برود و مواد غذایی دچار فساد نشود.

 

کاربرد دستگاه سیل حرارتی و سیل القایی در صنایع مختلف

در واقع دستگاه سیل برای محافظت از مواد درون ظروف گزینه مناسبی است. دستگاه سیل وکیوم برای بسته بندی انواع میوه ها، سبزیجات، گوشت و مرغ، ماهی ، لبنیات، مواد غذایی نیمه آماده و غیره استفاده می شود. با توجه به اینکه این دستگاه یک پوشش کاملا بهداشتی بر روی ظروف می کشد، جایگاه خاصی در صنایع غذایی پیدا کرده است. با در نظر گرفتن این مورد که امروزه سبک زندگی عوض شده و تقاضا برای محصولات بسته بندی و نیمه آماده بیشتر شده باید سیستمی را اجرا کرد که زمان ماندگلری محصولات را بالا ببریم و این کار با کمک سیستم وکیوم امکان پذیر است. اما دستگاه سیل القایی معمولا برای بطری ها قوطی ها بسیار مناسب است و در صنایع دارویی بیشترین کاربرد را دارد.

 

در این مقاله به شرح مقایسه دستگاه سیل حرارتی و القایی پرداخنیم. اگر همچنان سوالی در مورد این دو مدل از دستگاه های بسته بندی دارید و یا برای بسته بندی محصولات خود دستگاه مناسبی را انتخاب نکرده اید از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت با کارشناسان آراد ماشین تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها