علت تغییر رنگ و سیاه شدن میوه‌های خشک چیست؟

علت سیاه شدن میوه خشک

میوه ها به علت ارزش غذایی بالایی که دارند جایگاه خاصی در در برنامه ی غذایی افراد دارد. به دلیل اینکه تنها دسته‌ای  از محصولات خوراکی هستند که ارزش غذایی بالایی دارند و به این دلیل که حاوی مقدار زیادی فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین ها بوده و برای جلوگیری از مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها و بالا بردن مقاومت بدن انسان و حفظ شادابی و سلامت بسیار مفید واقع شده‌اند؛ مصرف آن‌ها به شدت توصیه می‌شود. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که علت تغییر رنگ و سیاه شدن میوه‌های خشک چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

 

چرا انسان‌ها به فکر خشک کردن میوه‌ها افتادند؟

افراد در طول زندگی معمولا به دنبال ابداع روش های جدید و استفاده چند جانبه از محصولات غذایی و گیاهی بوده‌اند، تا بتوانند تنوع مواد خوراکی مورد استفاده‌ی خود را بالا برده و بتوانند از روش جدید ابداعی خود به درآمد برسند.

اما دلیل عمده‌ی خشک کردن میوه که باعث شد افراد به آن روی آورند این است که میوه های خشک ماندگاری بیشتری داشته و می‌توان از این خوراکی خوشمزه در تمامی فصول استفاده کرد.

 

علت تغییر رنگ و سیاه شدن میوه‌های خشک چیست ؟

تغییر رنگ محصول به عوامل مختلفی وابسته است. اگر میوه‌های مورد استفاده قبل از قرار داده شدن در دستگاه خشک کن میوه و یا خشک کردن به روش سنتی بیش از حد رسیده و یا بیش از حد معمول کال باشند سریعا شروع به تغییر رنگ کرده و سیاه خواهند شد. اگر محصولات را در سبد ها و یا ظروفی که کاملا شسته نشده و یا ذرات خارجی به آن چسبیده باشد قرار دهیم، شاهد تغییر رنگ محصول خواهیم بود. بعضی  از میوه ها مانند سیب، موز و گلابی به دلیل آهن و پتاسیم موجود در خود در زمان خشک شدن سیاه می شوند، در اصل ترکیبات آهن موجود در میوه‌ها با اکسیژن هوا ترکیب شده و واکنش نشان می‌دهد و این مسئله باعث تغییر رنگ میوه خواهد شد. پس هرچه مقدار قرار گرفتن میوه ها در معرض هوای آزاد کمتر باشد میوه‌ها رنگ طبیعی خود را بهتر حفظ می‌کنند. به این نکته نیز باید توجه کرد که محصولات نباید در دمای بیش از حد معمول خشک شوند؛ به این دلیل که گرمای بیش از حد رنگ دانه‌های میوه را تغییر داده و باعث تغییر رنگ آن می‌شود.

 

میوه خشک بی کیفیت

برخی از شرکت های صنعتی که در زمینه نگهداری بعضی از میوه‌ها و یا محصولات غذایی فعالیت می‌کنند از بسته بندی های کاملا مناسب استفاه کرده و سپس پس از  بسته‌بندی از گاز نیتروژن استفاده می‌کنند تا هیچ گونه تغییری در رنگ و طعم محصولات غذایی به وجود نیاید و محصولات از کیفیت اولیه و ماندگاری بیشتری برخوردار باشند. امروزه تکنولوژی به کمک بشر آمده تا فرایند خشک شدن میوه‌ها به راحتی و با صرف زمان کمتری صورت بگیرد. یکی از قدیمی‌ترین راه‌های خشک کردن  میوه‌ها به این صورت بود که  پس از چیدن محصول آن را در مقابل آفتاب قرار داده و بر روی آن پارچه می‌گذاشتند تا گرد و خاک یا حشرات موذی به آن نفوذ نکند.

استفاده از دستگاه خشک کن آراد ماشین انتخابی مناسب برای خشک کردن میوه ها و محصولات غذایی است. همان طور که گفتیم علت سیاه‌ شدن بیشتر میوه‌ها، روش خشک کردن و رعایت نکردن نکات مهم است. لذا همانطور که گفتیم بهترین راه برای خشک‌کردن این میوه‌ها، استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن است. احتمال اینکه بتوانید یک دستگاه خشک‌کن با سیرکولاسیون و گردش هوای دقیق و کاملا اصولی برای خود پیدا کنید، بسیار کم است؛ پس بهترین انتخاب ممکن خرید از یک برند مطمئن همانند آراد ماشین است تا با استفاده از آن بتوانید کیفیت محصول خود را حفظ کنید.

 

چگونه از میوه‌های خشک شده مدت زمان طولانی نگهداری کنیم ؟

بهترین روش برای نگهداری بلند مدت محصولات  خشک شده این است که آن ها را درجای خشک و خنک نگهداری کنیم. اگر میوه ها کاملا خشک شده و به روش صحیحی برش زده شده باشند،  می توان آن‌ها را با خیالی راحت در کابینت و یا هر قفسه‌ای  نگهداری کرد چون که کاملا خشک شده و ماندگاری بالاتری دارند.

نکته‌ای وجود دارد که اگر به آن توجه کنید، قطعا کیفیت محصولات خشک شده در طول زمان نگهداری آن  به خوبی حفظ شده و ارزش غذایی محصول پایین نخواهد آمد. احتمالا تا کنون متوجه تفاوت آجیل تازه و کهنه شده‌اید و فرق آن ها را در طعم و بو حس کرده اید. قرار گرفتن  محصولات در معرض اکسیژن به مرور طعم آن‌ها را عوض خواهد کرد. یکی از نکات مهمی که رعایت آن بسیار مهم است این است که باید محصولات را در یک پلاستیک ضخیم  نگهداری کرده و آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. اگر بخواهید یک مرحله پیشرفته‌تر عمل کنید، دستگاه وکیوم بهترین گزینه برای شما است. این دستگاه تمام هوای داخل بسته بندی شما را گرفته و با دوختی مرتب از ورود اکسیژن به داخل پاکت جلوگیری می کند. با استفاده از این روش ها می‌توانید از محصولات مورد استفاده‌ی خود در مدت زمان طولانی تری حفظ و نگهداری کنید.

 

بسته بندی انواع میوه خشک

ارتباط با ما

آراد ماشین، با تجربه بسیار زیاد خود و سابقه چندین ساله در حوزه انواع میوه خشک کن دست دوم و نو و همچنین تجهیزات لازم برای راه اندازی خط تولید میوه خشک و انواع بسته بندی ها به شما کمک میکند تا دستگاه مناسب با کار خود را انتخاب کنید.
برای دریافت مشاوره و خرید می توانید به صورت حضوری و یا تلفنی با کارشناسان آراد ماشین در ارتباط باشید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها