سلفون چیست

سلفون یکی از مواد مصرفی مهم در صنعت است و به منظور بسته بندی محصولات مختلف به شکل پاکت های آماده و یا به صورت رول شده عرضه می شود.

 

سلفون چیست؟

سلفون در سال 1898 توسط شیمیدان های انگلیسی به صورت فیلم های سلولزی به مرحله آزمایشگاهی رسیدند و توسط جاکوبز برندن شیمیدان سوئیسی علامت تجاری آن شناخته شد.

سلفون در واقع یک کاغذ شفاف ساخته شده از سلولز است که امروزه در ملزومات و تجهیزات بسته بندی انواع و اقسام محصولات مختلفی هم چون روکش های میز منازل، بسته بندی شفاف مواد غذایی و خشکبار و گل، پوشش کتاب ها و جزوات مورد استفاده قرار می گیرد.

در بازار ایران سلفون به صورت فیلم های شفاف و شیشه ای که بر پایه پروپیلن هستند، شناخته شده اند که از دسته پلیمرهای طبیعی محسوب می شوند و از پروتئین، لاستیک طبیعی و سلولز ساخته می شوند.

پلیمرها به وفور در طبیعت به صورت طبیعی (چوب، گرافیت، الماس، کائوچو، پروتئین ها) و مصنوعی ( پلاستیک ها، نایلون، نایلکس، شیشه، بتن ها، چسب، سلفون) یافت می شوند.

در ادامه بیشتر با پلیمرها آشنا خواهیم شد.

 

سلفون چیست

 

کاربرد پلیمر در صنعت پلاستیک

پلیمر ها در واقع ترکیبات شیمیایی و مولکول های بسیار بزرگی هستند که از اتصال چند صد مونومر به یکدیگر تشکیل شده اند و یک زنجیره ی بلندی را می سازند.

در صنعت پلاستیک از پلیمرهای پلی اتیلن و پلی پروپیلن که بسیار پرکاربرد هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

پلیمر پلی اتیلن:

پلی اتیلن از پلیمریزاسیون اتیلن به دست می آید که به صورت جامد مومی و غیر فعال است و به عنوان یکی از ارزان ترین پلیمرها به صورت PE نشان داده می شوند.

این پلیمر در واقع براساس دانسیته به سه نوع مختلف زیر تقسیم می شوند:

  • پلی اتیلن HDPE: این نوع از دانسیته بالایی تشکیل شده است که در تولید ظروف شیر و مایعات و هم چنین انواع وسایل پلاستیکی آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد
  • پلی اتیلن LDPE: این نوع از دانسیته پایین با انعطاف پذیری خوب تشیکل شده است که در تولید کیسه های پلاستیکی و هم چنین ظروف پلاستیکی سبک کاربرد دارد.
  • پلی اتیلن LLDPE: این نوع پلی اتیلن به صورت خطی و با دانسیته پایین تشکیل شده است که در تهیه انواع وسایل پلاستیکی با قابلیت خم و انعطاف پذیری خوب مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پلیمر پلی پروپیلن

پلیمر پروپیلن با قابلیت متبلور شدن و تنوع کاربردی فراوانی که دارد هم به عنوان یک پلاستیک و هم به عنوان فیبر  به یک محصول موفق  در بسیاری از حوزه ها تبدیل شده است که علامت تجاری آن به صورت PP می باشد و از خواص این پلیمر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از مقاومت شیمیایی، خستگی و حرارتی خوبی برخوردار است
  • مستحکم می باشد
  • نیمه سخت و نیمه شفاف است
  • از مقاومت شیمیایی و الکتریکی در دماهای بالا برخوردار است

 

تولید سلفون

سلفون ها که به صورت فیلم های شفاف و شیشه ای بر پایه پروپیلن هستند در واقع پس از خروج مذاب از قالب دستگاه و به کمک آب سرد به صورت فیلم تولید می شوند.

خاصیت فیلم های سلفونی تشکیل شده ( مستحکم و شکننده بودن) باعث شده است که در عطاری ها، بسته بندی اسباب بازی، ادویه جات و صنایع غذایی مورد استفاده قرار گیرند.

 

ویژگی سلفون

سلفون به دلیل ویژگی هایی که دارد از کاربرد و محبوبیت بالایی برخوردار است که در اینجا ما به چند نمونه از آن اشاره می کنیم:

  • به محصول ظاهری زیبا و شیکی می دهد
  • شفافیتی سلفون به مشتری امکان مشاهده و انتخاب درست را می دهد
  • از دوخت پذیری مقاوم و تحمل فشار خوبی برخوردار است
  • از مقاومت خوبی در برابر حرارت برخوردار است

 

انواع سلفون

سلفون با توجه به قابلیت ها و کاربردهایی که در صنایع مختلف دارد، از انواع مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت:

سلفون PP

یکی از رایج ترین سلفون ها در بازار ایران فیلم های شفاف و شیشه ای بر پایه پروپیلن است که به دلیل پایداری زیاد در برابر حرارت و نقطه ذوب بالا و قابلیت شیرینک شدن در بسته بندی های شفاف مواد غذایی، خشکبار، گل، روکش های میز رستوران ها و منازل، پوشش کتاب ها و جزوات کاربرد دارد.

دستگاه سیل پک از جمله دستگاه های بسته بندی است که از این نوع سلفون در آن استفاده می شود.

 

سلفون شیرینک

شیرینگ در لغت به معنای جمع شدن است. نایلون شیرینگ در مجاورت هوا گرم منقبض می شود و از همین ویژگی در دستگاه های شیرینگ پک در جهت بسته بندی و پک کردن محصولات استفاده می شود.

 

 

 

نایلون شیرینگ براساس پایه های مختلف زیر و با توجه به جنس شان کاربردهای گسترده ای دارند:

  • بر پایه پلی الفین (PP، PE): این نوع برای مصارف تماس با مواد خوراکی و غیرخوراکی مورد استفاده قرار می گیرد
  • بر پایه PVC: برای بسته بندی لوازم الکترونیکی بطری و ظرف های کوچک حاوی مواد غیرخوراکی کاربرد دارد
  • برپایه پلی پلی الفین کراس لینک شده: برای پوشش و درزگیری محصولاتی که استحکام بیشتر نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیرد

 

نایلون شیرینگ

سلفون کششی

سلفون کششی به دلیل مزایای خوبی از قبیل: مقاومت، شفافیت، انعطاف پذیری در صنایع مختلف و کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد.

سلفون استرچ غذایی: این نمونه سفلون کششی برای بسته بندی مواد غذایی هم چون: مرغ، گوشت، میوه، ماهی، سبزی استفاده می شود چراکه هوا از این سلفون عبور نمی کند و در صورت عبور، آن قدر ناچیز است که برای طراوات و تازگی غذایی بسیار مفید می باشد.

سلفون استرچ پالت: این نوع سلفون از مواد پلی اتیلنی با خاصیت چسبندگی، شفافیت بالا تشکیل شده است که در بسته بندی محصولات در صنایع مختلف کاربرد دارد.

آراد ماشین سازنده مدل های مختلف دستگاه بسته بندی مانند سیل وکیوم، توزین، دستگاه سلفون کش، شیرینگ پک و … است.

 

 

سلفون رولی

سلفون رولی در آجیل فروشی ها، قنادی ها، تولیدی لباس، کیف، کفش، تولیدی نان های فانتزی در انواع، ضخامت و ابعاد مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سلفون های پرکننده و درز گیر

از سلفون های پرکننده که مقاومت خوبی در برابر فشار و حرارت دارند در صنایع غذایی، بسته بندی مواد دانه ای و کیسه هوایی با تحمل بالا استفاده می شوند.

 

سلفون CPP

سلفون CPP به دلیل ویژگی های منحصر به فردی از جمله قدرت بالای بازدارندگی، صفات عایقی، مقاوم در برابر گرما، شفافیت و وضوح بالا کاربردهای زیر را دارد:

  • بسته بندی لوازم خانگی کوچک
  • بسته بندی لوازم التحریر
  • بسته بندی کیف و کفش و انواع مواد غذایی
  • بسته بتندی نوشت افزار انواع آلبوم عکس

 

سلفون OPP

سلفون OPP فیلم جهت دهی شده است که سفتی، استحکام کششی و بازده فیلم را افزایش می دهد و به گونه ای ازدیاد طول را کاهش می دهد و مقاومت بسیار بالایی در برابر واکنش های شیمیایی دارد.

در دستگاه بسته بندی چهار توزین، دو توزین، مولتی هد نیز از مدل های مختلف لفاف بسته بندی استفاده می شود.

سلفون BOPP

سلفون BOPP با دارا بودن ویژگی هایی از قبیل: یکنواختی، چاپ پذیری، شفافیت، قابلیت کششی، بهبود سختی مقاومت، غیر سمی بودن و قابلیت بازیافت کامل، ایده آل ترین فیلم برای بسته بندی های دو سر  پیچ و لمینیت کردن در ماشین های افقی و عمودی می باشد.

 

ویژگی های بارز و برجسته سلفون

از ویژگی های برجسته سلفون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شفافیت: شفافیت سلفون به دلیل فرآیند تولیدی که سپری کرده است از درخشش و ظرافت و در عین حال مقاومت خوبی برخوردار است و باعث قابل مشاهده شدن محصول توسط مشتری و انتخاب راحت و هم چنین فروش بیشتر آنها شده است
  • دوخت پذیری مقاوم: دوخت پذیری مقاوم سلفون امکان آسیب دیدگی را به حداقل می رساند و مانع از ورود هوا به داخل محصولات بسته بندی شده می شود
  • مقاوم در برابر حرارت بالا: مکان های تولیدی هم چون کارگاه ها و کارخانه جات صنعتی به دلیل شرایط و موقعیت مکانی با درجه حرارت متفاوت باید از بسته بندی خاصی استفاده کنند که تاب تحمل و ویژگی استفاده در مکان های مختلف را داشته باشد، سلفون با قابلیت های به خصوص خود از جمله مقاوم در برابر حرارت بالا، انتخاب اول بیشتر تولید کنندگان است
  • قیمت به صرفه: سلفون به دلیل قیمت به صرفه و اقتصادی، شرایط رقابت را با دیگر تولیدکنندگان فراهم می کند و بهترین بازدهی را دارا می باشد.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها