راه اندازی خط تولید سالاد فصل

برای راه اندازی خط تولید سالاد فصل به دستگاه های وان شستشو، آبگیر سانتریفیوژ، اسلایسر(خردکن) و دستگاه بسته بندی سالاد نیاز داریم. ظرفیت تولید در انتخاب نوع دستگاه ها اهمیت دارد و با توجه به اینکه تولید و بسته بندی سالاد بصورت خانگی، کارگاهی و یا کارخانجات صنعتی انجام شود ماشین آلات مورد استفاده کاملا متفاوت خواهند بود.

آراد ماشین از شرکت هایی است که در زمینه طراحی و ساخت دستگاه ها و ماشین آلات مورد استفاده در خط تولید مواد غذایی فعالیت می کند.

سالاد فصل یکی از پرطرفدارترین سالاد در رستوران ها و میهمانی هاست که امروزه با ایده های نو و بسته بندی های جذاب با حفظ تازگی، طعم و مزه در بازارعرضه می شوند و از این رو افراد زیادی را ترغیب به راه اندازی خط تولید سالاد به صورت خانگی و صنعتی کرده است.

برای قدم گذاشتن در این مسیر ابتدا باید با چالش ها، مجوزهای و دستگاه ها و ماشین آلاتی که در این زمینه نیاز است، اخذ شود و اطلاعات دقیقی را جمع آوری کرد و به صورت آگاهانه و با مشورت افرادی که در این زمینه تجربه کافی دارند، پیش رفت.

در این مقاله قصد داریم شما را با راه اندازی خط تولید سالاد فصل آشنا کنیم و به توضیح مراحل آن بپردازیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

تولید سالاد فصل

مصرف سالاد که ترکیبی از ( خیار، هویج، کاهو، کلم، گوجه فرنگی) است به عنوان پیش غذا با تاریخچه دو هزار ساله ای که دارد در سفره های ایرانیان به همراه غذا مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل فیبر غذایی که در این نوع سالاد وجود دارد، در هضم کردن غذا نقش موثری ایفا می کند.

امروزه با افزایش آگاهی و توجه مهمی که افراد جامعه به سلامتی و تغذیه مناسب خود دارند، از سالاد فصل برای رژیم های لاغری سالم استفاده می کنند.

از این رو استفاده از سالاد فصل نه تنها در خانه های ایرانی رواج دارد، بلکه در رستوران ها، کترینگ ها و هتل ها از سالاد فصل بسته بندی شده به عنوان پیش غذا استفاده می کنند.

برای راه اندازی خط تولید سالاد فصل به صورت بسته بندی شده باید علاوه بر رعایت بهداشت و سلامت محصول، مجوزهای لازم و قانونی اخذ شوند.

قبل از هر کاری ابتدا باید از کیفیت و سالم بودن محصولات (گوجه فرنگی، خیار، کاهو، کلم و…) اطمینان حاصل کرد که در بهترین حالت و تازگی وارد کارخانه یا کارگاه خانگی شوند.

 

 

بسته بندی سالاد

 

مراحل تولید سالاد فصل

  1. برای تولید سالاد فصل، محصولات و مواد اولیه تشکیل دهنده آن از میادین میوه و تره بار و یا بصورت مستقیم از کشاورزان خریداری می شود.
  2. محصولات خریداری شده توسط اپراتور بررسی می شوند تا ضایعات آن جدا شود.
  3. کاهو، گوجه، خیار و … باید شستشو داده شده و ضدعفونی شوند.
  4. پس از شستشو نیاز است تا آب سطحی محصولات خشک شود.
  5. کاهو، کلم، گوجه، خیار، هویج و … در اندازه های دلخواه خرد یا اسلایس می شوند.
  6. محصولات خرد شده به میزان مشخصی باهم ترکیب شده و در ظروف پلاستکی تک نفره ریخته می شوند.
  7. مرحله آخر هم پلمپ کردن درب ظرف و درج تاریخ تولید و انقضاء بر روی آن است.

در ادامه به صورت کامل به تشریح مراحل تولید سالاد فصل با استفاده از  تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و نیمه صنعتی می پردازیم.

 

دستگاه ها و ماشین آلات مورد نیاز در خط تولید سالاد فصل

دستگاه ها و ماشین آلاتی که در خط تولید سالاد مورد استفاده قرار می گیرند با توجه به ظرفیت تولیدی متفاوت می باشند.

دستگاه هایی از قبیل وان شستشو، نوار آبگیر، دستگاه آبگیر سانتریفیوژی، دستگاه سیل وکیوم، از جمله دستگاه هایی است که در راه اندازی خط تولید سالاد فصل مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

نوار بازبینی

پیش از شستشوی کاهو، گوجه، خیار و … محصولات روی نوار نقاله حرکت می کنند و توسط اپراتور بررسی می شوند تا ضایعات آن ها جداشده و پس از آن شستشو داده شوند.

 

تسمه نقاله نواری آراد ماشین

دستگاه شستشوی سبزی و صیفی جات

خط شستشوی سبزی و صیفی جات در کارخانجات صنعتی به صورت کاملا اتوماتیک و در چند مرحله انجام می شود.

در مرحله اول در دستگاه شستشوی سبزی گل و انگل های سبزیجات از طریق سیستم تزریق حباب های هوا به درون آب و تلاطم ایجاد شده در آب، گرفته می شود و به مرحله دوم شستشو انتقال می یابد.

در فرآیند دوم شستشو علاوه بر ایجاد هوا و فشار شدید آب، از گاز ازن برای ضدعفونی کردن و از بین بردن میکروارگانیسم ها استفاده می شود.

در مرحله سوم سبزیجات دوباره شسته شده و از دستگاه خارج می شوند.

در کسب و کارهای کوچک و خانگی و ظرفیت های پایین از وان های ساده پلی اتیلن یا استیل استفاده می شود.

دستگاه شستشوی سبزیجات مورد استفاده در خط تولید سالاد

نوار نقاله آبگیر

در صورت استفاده از وان شستشوی اتومات در کارگاه های بزرگ و کارخانجات صنعتی، محصول ( گوجه فرنگی، خیار و…) پس از خروج از وان بر روی نوار آبگیر قرار می گیرند و به وسیله فن های تعبیه شده، آبی که بر روی سطح محصول قراردارد را خشک می کنند که از فساد محصول جلوگیری کند.

 

دستگاه آبگیر سبزی ( دستگاه آبگیر سانتریفیوژی)

سبزیجات پس از مرحله شستشو، مقداری آب را در سطح خود دارند که برای ماندگاری بیشتر و بسته بندی بهداشتی نیاز است که توسط دستگاه آبگیر سبزیجات سانتریفیوژ، خشک و رطوبت زدایی شوند.

دستگاه آبگیر سانتریفیوژ با نیروی گریز از مرکز، آب را از سبزی جدا می کند. در صنعت غذایی برای آبگیری کاهو، کلم، سبزی مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت دستگاه آبگیر سبزیجات با توجه به نوع دستگاه(سبد ثابت و سبد متحرک)، ظرفیت آن، جنس بدنه و قطعات درگیر با محصول و … مشخص می شود.

 

دستگاه آبگیری سبزیجات

دستگاه خردکن ( اسلایسر)

با توجه به نوع محصول و نوع سالاد و ظرفیتی که مد نظر کارفرما است، محصول توسط دستگاه اسلایسر با تیغه استیل که به صورت اندازه های یکسان طراحی و تولید شده اند، خرد و اسلایس می شوند.

هنگام اسلایس و خرد شدن محصول توسط دستگاه خرد کن آراد ماشین، هیچ آسیب بافتی به محصول وارد نمی شود.

 

 

 

دستگاه پرکن

با استفاده از دستگاه پرکن ظروفی که سالاد فصل در آن قرار می گیرد باتوجه به میزان و ظرفیت مشخصی به صورت مرحله ای پر می شوند. برای ظرفیت های پایین تولید سالاد فصل ، اپراتور پر کردن ظروف سالاد را به صورت دستی انجام می دهد. همچنین برای ظرفیت های بالا نیز به منظور شکیل بودن ظاهر سالاد فصل، معمولا این مرحله به کمک نیروی انسانی و بصورت دستی انجام می شود.

دستگاه بسته بندی سالاد فصل (سیل وکیوم)

دستگاهی که برای بسته بندی سالاد فصل استفاده می شود، دستگاه سیل وکیوم است که با بسته بندی سالاد فصل داخل ظروف پلاستیکی مختلف، از ورود هر گونه آلودگی و گرد و غبار جلوگیری می کند. بسته بندی یکی از مهم ترین مراحل خط تولید سالاد فصل است.

 

دستگاه بسته بندی سیل حرارتی اتوماتیک

محتوای سالاد فصل ماندگاری کوتاه مدتی دارند و با قرار گرفتن در مجاورت هوا به خصوص کاهو تغییر رنگ می دهند و فاسد می شوند، از این رو برای ماندگاری بیشتر و حفظ طراوت سالاد از تزریق گازهای مختلفی هم چون نیتروژن و دی اکسید کربن با نسبت های مخصوصی استفاده می کنند.

از قابلیت های دیگر دستگاه سیل وکیوم این است که امکان نصب تاریخ زن را دارد و می تواند اطلاعات لازم از قبیل تاریخ انقضا و دیگر اطلاعات محصول را بر روی بسته بندی ثبت کرد.

در ظرفیت های بزرگ و صنعتی دستگاه پرکن و سیل می توانند در کنار هم یک دستگاه فیلرسیلر را تشکیل بدهند به این صورت که از یک قسمت دستگاه، محصول داخل ظرف پر می شود و بعد با حرکت بر روی نوار نقاله در دستگاه سیل، به خوبی سیل وکیوم می شود و در همین مرحله تزریق گاز و نصب تاریخ زن انجام می گیرد.

 

 

 

قیمت خط تولید سالاد فصل

به منظور راه اندازی خط تولید سالاد فصل با توجه به تجهیزات و ماشین آلاتی که مورد استفاده در سطوح مختلف، سرمایه مورد نیاز برآورد می شود. آراد ماشین از سازندگان موفق در زمینه تولید ماشین آلات صنایع غذایی است. دستگاه هایی که در خط تولید سالاد مورد نیاز است برای مصارف خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی طراحی و ساخته می شود.

برای اطلاع از قیمت این تجهیزات از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت با کارشناسان آراد ماشین تماس بگیرید.

 

در این مقاله سعی کردیم شما را با راه اندازی خط تولید سالاد فصل آشنا کنیم. خوشحال می شویم نظرات و پیشنهاداتان را از طریق کامنت در انتهای صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

 

2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها